Widok z góry na stację Warszawa Zachodnia_fot. Artur Lewandowski
21.10.2022

Warszawa Zachodnia – intensywny zakres prac i zmiany w dojściu na perony

Logo Fundusze Europejskie - Infrastruktura i Środowisko, flaga Rzeczpospolita Polska, logo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Logo Unia Europejska - Fundusz Spójności

Kolejny etap prac przy budowie nowej Warszawy Zachodniej od 24 października obejmie piąty peron. Zmienia się obsługa podróżnych na stacji Warszawa Zachodnia. Komunikaty głosowe i wizualne informują o komunikacji na stacji. Budowane są w obszarze stacji wiadukty kolejowe oraz przejścia podziemne. Projekt PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ok. 2 mld zł, netto ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych POIiŚ.

Na stacji Warszawa Zachodnia od 24 października wykonawca rozszerza front robót o peron 5. Obiekt zostanie wyłączony. Będzie rozbiórka peronu i torów. To przygotowania pod wykop pod nowe podziemne przejście które połączy wszystkie perony na stacji.

Szerszy zakres prac na stacji będzie wymagał zmian w komunikacji od strony Al. Jerozolimskich. Dojście od dworca do peronów 1-4 będzie zapewniał dotychczasowy tunel. W dojściu do peronów 6-9 podróżni będą korzystać z kładki, na którą wejście będzie z peronu nr 4. Wykonawca zapewnia oznakowanie oraz szczegółowe informacje z organizacją ruchu.

Prace na peronie nr 5 zostały zaplanowane w rozkładzie jazdy. Od 24 października część pociągów kursujących przez Warszawę Zachodnią będzie jeździć przez stację Warszawa Gdańska. Pomimo znaczącego obszaru przebudowy stacji i ograniczenia czynnych torów utrzymane jest kursowanie pociągów.

Pasażerów prosimy o sprawdzenie przed podróżą rozkładu jazdy pociągów. Szczegóły dostępne są na stronie i w aplikacji portalpasazera.pl oraz na stronach przewoźników.

Kontynuowana jest budowa trzech wiaduktów kolejowych na stacji Warszawa Zachodnia, które usprawnią podróże w aglomeracji warszawskiej. Jeden z nich – kratownicowy o konstrukcji stalowej – został nasunięty na docelowe miejsce. 120-metrowy obiekt od wiosny przyszłego roku zapewni bezpośrednie połączenie między Piasecznem i Służewcem a Wolą i Warszawą Gdańską (od strony Radomia na linię obwodową). Powstają również kolejne segmenty dwóch wiaduktów koło stacji Warszawa Zachodnia. Ich betonowa konstrukcja pozwoli na bezkolizyjny przejazd pociągów górą i dołem.

Jaka będzie Warszawa Zachodnia?

Warszawa Zachodnia zmienia się i zapewni większą dostępność oraz oczekiwany komfort podróży. Wszystkie perony będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Kompleksowo przebudowane są obiekty inżynieryjne, kilometry instalacji, około 36 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.

Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia” wart jest ok. 2 mld zł netto.

Więcej informacji o projekcie na stronie stolicadobrychrelacji.pl.


Kontakt dla mediów:

Karol Jakubowski
zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 668 679 414

Projekt ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Galeria

Widok z góry na stację Warszawa Zachodnia_fot. Artur Lewandowski
Maszyna przy rozbiórce starych obiektów. Pociąg przejeżdżający obok miejsca prac_fot. Martyn Janduła
Dwa stare obiekty, jako tymczasowe podpory pod konstrukcję kratownicową_fot. Martyn Janduła
Konstrukcja kratownicowa wiaduktu. Maszyny przy rozbiórce starych elementów_fot. Martyn Janduła
Konstrukcja kratownicowa wiaduktu kolejowego. Tory pod obiektem_fot. Martyn Janduła
Pociąg pod wiaduktem przejeżdża po czynnym torze_fot. Martyn Janduła
Wiadukt i wyburzanie tymczasowych podpór_fot. Martyn Janduła
Maszyna przy rozbiórce starych elementów. Przejeżdżający obok pociąg_fot. Martyn Janduła
Tor i pociąg pod konstrukcją wiaduktu_fot. Martyn Janduła
Pociąg aglomeracyjny przejeżdżający obok miejsca rozbiórki tymczasowych podpór_fot. Martyn Janduła
Wiadukt od spodu. Pociąg przejeżdżający obok prac_fot. Martyn Janduła
Wiadukt od spodu. Pociąg przejeżdżający obok miejsca prac. Robotnicy_fot. Martyn Janduła
Wiadukt od spodu. Maszyny przy wyburzaniu starych elementów_fot. Martyn Janduła
Maszyny przy rozbiórce starych elementów_fot. Martyn Janduła

Pliki do pobrania

Warszawa Zachodnia – intensywny zakres prac i zmiany w ...

Pobierz
udostępnijdrukuj