Od 26 marca ze stacji Warszawa Zachodnia więcej pociągów pojedzie na Warszawę Gdańską. Zmiany wynikają z dostosowywania do potrzeb podróżnych stacji, obsługującej najwięcej pociągów w stolicy. Budowane są nowe perony, zadaszenie o powierzchni 5 boisk piłkarskich i lepsza komunikacja podziemnym przejściem, kładką oraz połączenia z komunikacją miejską. Inwestycja za 1,7 mld zł realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przy współfinansowaniu unijnym POIiŚ.
26 marca zwiększy się zakres prac na Warszawie Zachodniej - to kolejny etap modernizacji linii średnicowej. Od 14 marca czynna jest Warszawa Główna, do obsługi większej liczby podróżnych przygotowuje się Warszawa Gdańska.
Przed podróżą do Warszawy lub z przesiadką w Warszawie prosimy o sprawdzenie szczegółów połączenia. Informacje są na portalpasazera.pl oraz na stronach przewoźników. Lista pociągów ze zmienioną trasą kursowania jest dostępna również na stronie PKP Intercity intercity.pl/wwk. PLK na etapie przygotowania prac i konstrukcji rozkładu jazdy ustaliły z przewoźnikami warunki utrzymania sprawnej komunikacji dalekobieżnej, regionalnej i aglomeracyjnej w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego.
Warszawa Zachodnia - podróżujemy koleją obok budowy kładki i nowych peronów
Na kolejnym, zwiększonym etapie prac wyłączone z użytku zostaną dwa perony linii dalekobieżnej nr 6 i nr 7. Wykonawca inwestycji, Budimex S.A. rozpocznie rozbiórkę peronów i sąsiadujących z nimi torów. Prace wymagają także wstrzymania ruchu pociągów na jednym z dwóch torów linii dalekobieżnej pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Centralną. Jednotorowo pojadą pociągi na linii obwodowej na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Wola.
Na budowie pracuje obecnie ponad 70 podwykonawców i dostawców, 550 osób i 150 jednostek sprzętu. Dotychczas wykonawca przygotował już pylony nowego przejścia nad peronami. W połowie kwietnia rozpocznie się nasuwanie na konstrukcje elementów kładki. W obszarze stacji, Budimex usunął/ przebudował ponad 100 kolizji w podziemnych instalacjach. Postępuje budowa ścian szczelinowych podziemnej konstrukcji stacji aż do głębokości 26 metrów pod gruntem, czyli na głębokość ośmiopiętrowego budynku. Ściany szczelinowe wypełni ponad 30 000 m3 betonu.
By wybudować szersze przejście podziemne rozebrany/burzony będzie fragment obecnego przejścia od strony ul. Tunelowej. Powstanie konstrukcja nowego – szerszego – tunelu oraz trzech peronów – w tym również jednego dodatkowego.
Od początku kwietnia pasażerowie dojdą do peronu 5 nową trasą od strony Woli. Czas dojścia nie zmieni się w stosunku do obecnej drogi do peronu 7.
Przebudowa Warszawy Zachodniej i modernizacja linii średnicowej to jedna z najbardziej ambitnych koncepcji kolejowych ostatnich lat. Podróżnym na stacji Warszawa Zachodnia komfort zapewnią nowe zadaszone perony, ruchome schody, windy, system informacji oraz szerokie przejścia. Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Sprawniejsze będzie zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym. Kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.
Warszawa Zachodnia to największa w Polsce stacja pod względem liczby kursujących pociągów. Średnio na dobę przejeżdża przez nią około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych.
Inwestycja na stacji Warszawa Zachodnia to duże wyzwanie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. współpracują z wykonawcą i przewoźnikami, by podróże koleją w czasie prac odbywały się przewidywalnie i bezpiecznie.
Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia” ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace na stacji Warszawa Zachodnia to jedna z największych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 1,9 mld zł netto. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.
Dla zapewnienia sprawnego ruchu pociągów na średnicy i linii obwodowej sprawdzone zostały urządzenia sterowania ruchem, wzmocnione są zespoły techniczne monitorujące szlaki, wymienione zostały wyeksploatowane elementy toru.
Wykonawca, Budimex o inwestycji
Aby skrócić czas dojścia do czynnych peronów od strony Woli, Budimex uruchomił dla podróżnych sześciomiejscowego elektrycznego Budimeleksa, między pętlą autobusową na ul. Tunelowej a peronem 8 Warszawy Zachodniej (linia obwodowa). Przejazd skraca czas z 15 minut (w wersji pieszej) do 2-3 minut meleksem. Z transportu skorzystało już blisko tysiąc pasażerów.
Liczby inwestycji
Wykop pod konstrukcję nowego przejścia podziemnego będzie miał 200 000 m3. To tyle, co objętość 230 tirów. Przykrycie hali peronowej będzie miało powierzchnię 35 000 m2, to 5 boisk piłki nożnej. Ciężar prętów zbrojeniowych do budowy stacji wyniesie 14 000 ton. To waga ponad 2 300 słoni.