Peron nr 3, tory, centrum Warszawy_fot. Martyn Janduła
29.05.2024

Warszawa Zachodnia od czerwca ze wszystkimi peronami

Od 9 czerwca podróżni na Warszawie Zachodniej wsiądą do pociągów z nowych peronów 1, 2 i 3. Wzrośnie liczba składów przejeżdżających przez stację. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Warszawie to projekt za ok. 2 mld zł netto, współfinansowany ze środków unijnych POIiŚ.

Na stacji Warszawa Zachodnia kończą się prace przy budowie trzech ostatnich peronów. Montowane są ławki, gabloty informacyjne i wyświetlacze. Platformy będą przykryte wysokim zadaszeniem, na którym montowane są ostatnie panele.

Zgodnie z zapowiedziami, od 9 czerwca, czyli od korekty rozkładu jazdy, podróżni skorzystają z peronów 1, 2 i 3. Tym samym na Warszawie Zachodniej pociągi będą zatrzymywać się przy wszystkich dziewięciu platformach. Wzrośnie liczba przejeżdżających przez stację pociągów. Przez nową Zachodnią przejedzie ok. 950 składów – zamiast jak dotychczas ok. 750.

Z peronu nr 3 skorzystają podróżni wyruszający w podróż między innymi do Pruszkowa, Sochaczewa czy Grodziska Mazowieckiego. Natomiast z peronu nr 2 odjeżdżać będą pociągi w stronę centrum Warszawy kursujące przez przystanek Warszawa Śródmieście.

Wraz z korektą rozkładu jazdy udostępniony zostanie również peron nr 1 – z którego korzystają pasażerowie Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Oznacza to powrót pociągów tego przewoźnika na pełną trasę do przystanku Warszawa Śródmieście WKD. Do sierpnia składy będą kursować przez Warszawę Zachodnią po jednym torze (po stronie lewym patrząc w kierunku centrum). Taka organizacja ruchu pozwoli kontynuować roboty przy budowie docelowego dojścia – ze schodami oraz windą – na kładkę, które powstanie w bliskim sąsiedztwie linii WKD. W tym czasie przewoźnik zaplanował własne prace przy budowie nowego peronu na przystanku Reguły.

W marcu wykonawca połączył dwie części tunelu pod peronami 1-3 w jedną całość, dzięki czemu obiekt połączył Wolę z Ochotą. Obecnie wywożony jest grunt przy pomocy ciężkiego sprzętu. W kolejnym etapie budowana będzie konstrukcja ostatniego segmentu przejścia podziemnego dla pieszych. Po zakończonym wybetonowaniu podłoża, prace przeniosą się jeszcze głębiej – w ostatnim segmencie tunelu tramwajowego. W nim również wykonawca rozpocznie od wydobywania gruntu, a następnie przystąpi do budowy konstrukcji tunelu.

Termin zakończenia prac prowadzonych w kolejowej części przejścia podziemnego, przewidziano w grudniu 2024 r.

Warszawa Zachodnia zapewni oczekiwany komfort podróży. Wszystkie perony będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia” wart jest ok. 2 mld zł netto. Zakończenie układania torów i przebudowy peronów przewidziano w połowie 2024 r. Harmonogram zakończenia inwestycji i fazowanie prac zostały uzgodnione z wykonawcą i przewoźnikami.

Więcej informacji o projekcie na stronie stolicadobrychrelacji.pl.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Kontakt dla mediów:
Karol Jakubowski
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
rzecznik@plk-sa.pl
T: +48 668 679 414

Galeria

Peron nr 3, tory, centrum Warszawy_fot. Martyn Janduła
Fragment peronu nr 3. Tabliczka z peronem 2_fot. Martyn Janduła
Fragment peronu nr 2. Konstrukcja wysokiego zadaszenia_fot. Martyn Janduła
Pociąg SKM przy peronie. Konstrukcja peronu nr 3 z wiatą_fot. Martyn Janduła
Peron 2, wysokie zadaszenie, tory_fot. Martyn Janduła
Perony 2 i 3 pod wysoką wiatą_fot. Martyn Janduła
Robotnicy przy pracach przy zejściu z kładki na peron 2_fot. Martyn Janduła

Pliki do pobrania

Warszawa Zachodnia od czerwca ze wszystkimi peronami

Pobierz
udostępnijdrukuj