Widok z drona na stację Warszawa Zachodnia.
18.05.2020

PLK wybrały wykonawcę modernizacji stacji Warszawa Zachodnia

Będą wygodniejsze podróże ze stacji Warszawa Zachodnia. W ramach modernizacji przebudowane zostaną perony, będzie zadaszenie, schody ruchome, windy i kładka. Dzisiaj PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybrały wykonawcę inwestycji za ponad 1,9 miliarda zł, współfinansowanej ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dzisiaj PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dokonały wyboru wykonawcy modernizacji stacji Warszawa Zachodnia. Prace zrealizuje firma Budimex S.A. Wartość umowy 1 941 463 414,63 zł netto.

- Inwestycje publiczne są najlepszą receptą na gospodarcze spowolnienie. Wielka przebudowa stacji Warszawa Zachodnia zapewni setki miejsc pracy. Po modernizacji Warszawa Zachodnia stanie się hubem komunikacyjnym dla stolicy z prawdziwego zdarzenia łączącym transport kolejowy z autobusowym i komunikacją publiczną – powiedział wiceminister Andrzej Bittel.

Podpisanie Umowy z wykonawcą planowane jest w lipcu br. Do tego czasu Urząd Zamówień Publicznych przeprowadzi wymaganą procedurę i pozyskane zostaną niezbędne do rozpoczęcia robót dokumenty. Miesiąc po podpisaniu umowy rozpoczną się pierwsze prace na stacji.

- Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia rozpoczyna przebudowę linii średnicowej. To inwestycja, która zapewni w Warszawie na linii średnicowej wygodniejsze i sprawniejsze podróże. Warszawa Zachodnia będzie dostosowana do rosnących potrzeb pasażerów i zwiększy rolę kolei w systemie komunikacji stolicy, aglomeracji i kraju – powiedział Ireneusz Merchel prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Stacja Warszawa Zachodnia, to największy w Polsce pod względem liczby kursujących pociągów węzeł kolejowy. Średnio na dobę przez stację przejeżdża około 1000 pociągów pasażerskich aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych.

Inwestycja z Krajowego Programu Kolejowego na stacji Warszawa Zachodnia zapewni komfort podróżnym. Nowe perony będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Przewidziano ruchome schody i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Będzie wybudowany dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej. Wszystkie perony zostaną zadaszone. Czytelne oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej ułatwią korzystanie z kolei.

Komunikację w obszarze stacji ułatwi pieszym kładka, która połączy Wolę i Ochotę. Całkowicie zmieni się przejście podziemne - będzie wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Zostanie też wydłużone i dojdziemy nim do peronu nr 8 przy linii obwodowej.

Pod przejściem dla pieszych, na poziomie -2 zostanie wybudowany tunel, który umożliwi budowę linii tramwajowej wraz z niezbędną dla niej infrastrukturą.

Na Warszawie Zachodniej nowy układ torowy umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina. Kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.

Prace na stacji planowane są do 2023 roku w ramach projektu POIiŚ 5.1-13 pn.: „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia" oraz projektu POIiŚ 6.1-22 pn. „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą”.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Galeria

Widok z drona na stację Warszawa Zachodnia.
Widok z drona na stację Warszawa Zachodnia.
Widok z drona na stację Warszawa Zachodnia.
Wizualizacja stacji Warszawa Zachodnia po modernizacji.
Wizualizacja stacji Warszawa Zachodnia po modernizacji.
Wizualizacja stacji Warszawa Zachodnia po modernizacji.

Pliki do pobrania

PLK wybrały wykonawcę modernizacji stacji Warszawa ...

Pobierz
udostępnijdrukuj